Simbol Dukung Perjuangan Rakyat Palestina, Nama Jalan Raja Laut I Diubah Jadi Jalan Palestin

- 27 September 2020, 16:32 WIB
Jalan Palestin. ANTARA Foto/Ho-Sahabat Alaqsha.
Jalan Palestin. ANTARA Foto/Ho-Sahabat Alaqsha. /



GALAMEDIA - Jalan Raja Laut I di Kuala Lumpur kini telah diubah namanya oleh Pemerintah Kota Kuala Lumpur atau Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) jadi Jalan Palestin atau Jalan Palestina.

Penamaan Jalan Palestina ini, sebagai simbol dukungan Malaysia kepada perjuangan rakyat Palestina dalam menentang penindasan dan seterusnya mewujudkan sebuah negara Palestina.

Unit Media Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dalam pernyataannya seperti dilansirkan Antara, Minggu 27 September 2020, mengatakan, rencana mewujudkan Jalan Palestina tercetus saat Peringatan Hari Quds se-Dunia yang diadakan di Dataran DBKL pada 26 hingga 31 Mei 2019.

Baca Juga: Viral di Medsos, Legislator Minta ASN Kota Bandung yang Karaoke di Kantor Kelurahan Ditindak Tegas

Dalam peringatan tersebut Kementrian Wilayah Persekutuan telah memohon kepada pihak DBKL untuk menamakan salah satu jalan di Kuala Lumpur sebagai Jalan Palestina.

Proses untuk menentukan jalan yang sesuai sebagai Jalan Palestina mengambil waktu yang agak lama karena perlu dibuat secara teliti dan perlu melalui prosedur-prosedur yang ditetapkan seperti penamaan jalan-jalan yang lain.

Jalan Raja Laut mulai dari persimpangan Jalan Tun Perak dan berakhir hingga ke persimpangan Jalan Ipoh / Jalan Tuanku Abdul Rahman.

Baca Juga: Belum Juga Dapat BLT Ketenagakerjaan? Cek di Sini, Siapa Tahun Nama Kita Ada Dipencairan Tahap 5

Sedangkan Jalan Raja Laut 1 terletak di sisi bangunan KWSP dan berakhir di Jalan Esfahan (bersebelahan SOGO). Jalan ini dahulu lebih dikenali dengan Lorong Gombak.

Sementara itu menurut pengurus LSM Palestinian Cultural Organization Malaysia, Husna, peresmian jalan tersebut dilakukan oleh Walikota Kuala Lumpur Dato' Nor Hisham bin A Dahlan dan Duta Besar Palestina Walid Abu Ali. ***

Editor: Dadang Setiawan


Tags

Artikel Pilihan

Terkait

Terkini

Terpopuler

Kabar Daerah

x